|
Різьба по дереву
Керівник гуртка Халіман Сергій Федорович
Кожне дерево унікальне і немає двох абсолютно однакових дерев. Але як і серед людей, є особи, а є яскраві особи, також і серед дерев є особливо унікальні представники. Багато дерев знамениті на весь світ і мають імена, як Генерал Шерман, висока 2500-річна секвойя або "безмовні артисти" "Цирку Дерев". Інші покривають своїм корінням статуї Будди, до яких спрямовуються тисячі туристів. Є сосни і дуби, зростаючі в лісовій глушині довкола старого мотоцикла або корита. А високі і низькі, товсті і худенькі дерева, вигляд яких нагадує людей, незрідка в цікавих позах, мавпу, восьминіг або більше схожі на хитросплетіння долі. Деякі дерева стають унікальними по нещастю: із-за увіткнених металевих предметів, поневолені термітами, короїдами або гусеницями, а деякі не без допомоги рук умілих садівників. Тисячі мандрівників поміщають в блогах і форумах фотографії надзвичайних листяних і хвойних диваків. І в кожного з нас є можливість подорожувати і знаходити свої зразки деревних жартів природи. Проте, багато хто з представлених нижче знімків дуже популярний в блогах, на сайтах і форумах, присвячених дивним гіллястим друзям.Перейдіть на цю сторінку і ви побачите фото унікальних дерев.
Можливості занять з художньої обробки деревини у вирішенні завдань гармонійного розвитку гуртківців і особливості психіки підлітків зумовили такий висновок: щоб забезпечити виховний і розвиваючий характер занять з художньої обробки деревини, необхідно надати всьому процесу навчання творчу спрямованість. Основою занять повинна стати робота гуртківців над цілісним виробом, оскільки тільки це вчить його пов'язувати художній задум з формою, матеріалом і практичним призначенням предмета.
Одним з дійових засобів гармонійного розвитку людини є естетичне виховання, яке відіграє важливу роль у формуванні не тільки естетичного ставлення людини до навколишньої дійсності, але й духовно-моральних якостей. Однак, на заняттях різьбленням по дереву та інкрустації з підлітками треба повністю відмовитися від роботи на тренажних дощечках, алеж скрупульозне копіювання орнаменту повинне бути зведеним до нетривалого періоду на початку навчання, коли учні знайомляться з інструментами і одержують перші навички користування ними. Це той перший рівень розвитку здібностей, про який писав О. Г. Ковальов, розглядаючи питання взаємозв'язку зображально-репродуктивної і творчої діяльності. Потім на тих самих тренажних дощечках можна виконувати найпростіші творчі завдання, наприклад: притримуючись зразка, вносити в орнамент різні зміни, додавати своє, щоб одержати вже не копію, а інший варіант мотиву.
Щоб це робилося зі смаком, треба у ході занять часто показувати різні мистецькі зразки, що містять різьбу по дереву, а пізніше — інкрустацію.
Цей період занять теж не варто надто затягати, оскільки основна мета занять — навчити підлітків створювати нові вироби, що відзначаються оригінальністю замислу, зв'язком декоративного вирішення з матеріалом і призначенням виробу, тобто глибиною декоративного образу. Цієї мети можна досягнути роботою над цілісним виробом, у якій підлітку доводиться проходити через всі стадії роботи, починаючи від замислу і закінчуючи готовим виробом.
Починати виготовлення цілісних виробів потрібно з простих предметів (наприклад, лінійки, указки та ін). Поступово переходити до більш складних (наприклад, дощечки, рамки, полички). Завершувати навчання виготовленням найбільш складних речей — шкатулки, декоративної тарелі, декоративного годинника та ін.
| |