Ігри для розвитку мовлення
Грамотна, чітка, чиста і ритмічна мова дитини - це не дар, вона набувається завдяки зусиллям.
В даний час, на жаль, нечасто можна зустріти дитини з багатим словникових запасом і правильно побудованої промовою.
Батьки часто не надають великого значення мовного розвитку дошкільника, а він, у свою чергу, засвоює рідну мову тільки завдяки телевізійним програмам та розмовної мови оточуючих.
Для того, щоб позбавити дитину від існуючих проблем та підготувати його до вступу в школу, необхідно проводити з ним різні вправи, а також урізноманітнити його мовну практику. Існує кілька найбільш поширених прийомів, про які ми розповімо нижче.
В даний час, на жаль, нечасто можна зустріти дитини з багатим словникових запасом і правильно побудованої промовою.
Батьки часто не надають великого значення мовного розвитку дошкільника, а він, у свою чергу, засвоює рідну мову тільки завдяки телевізійним програмам та розмовної мови оточуючих.
Для того, щоб позбавити дитину від існуючих проблем та підготувати його до вступу в школу, необхідно проводити з ним різні вправи, а також урізноманітнити його мовну практику. Існує кілька найбільш поширених прийомів, про які ми розповімо нижче.
Приказки і скоромовки
Промова скоромовок і приказок благотворно позначається на розвитку мовного апарату дитини, отже, покращує його дикція, а заодно збагачує словниковий запас.
Ця вправа буде найбільш корисно дітям з певними проблемами. Багато хто з них квапляться, "проковтують" склади і закінчення, говорять невиразно. Інші, навпаки, говорять занадто повільно і "розтягують" слова.
Треба сказати, результати проведених спостережень показали, що діти з гарною дикції краще вчаться в школі, швидше формулюють думки і не соромляться виконувати усні завдання.
Інтерв'ю
Дане вправу направлено на те, щоб навчити дитини давати чіткі розгорнуті відповіді і будувати правильні діалоги. За допомогою цього цікавого для більшості дітей заняття можна навчити малюка формулювати питання, висловлюючи в них головну думку.
Проводити заняття подібного роду можна з дитиною у віці від 4 років. Для цього
слід запропонувати йому зіграти в гру: дорослий повинен бути відомою людиною (лікарем, письменником, музикантом, актором), а дитина - журналістом, який бере у нього інтерв'ю. Перед початком гри слід разом з малям підготувати список питань. У дитини слід запитати, що цікавить саме його?
Під час вправи розвивається пам'ять, з'являються соціальні навички, вдосконалюється словниковий запас і вміння вести діалог. Дитина повинна навчитися: задавати питання так, щоб той, у кого він бере інтерв'ю, давав йому розгорнутий повну відповідь.
Також можна помінятися ролями з дитиною і взяти інтерв'ю у нього.
Читання та спів колискових
Для того щоб мовний розвиток дитини проходило правильно, потрібно читати йому вголос, наприклад на ніч.
Читати треба чітко, з гарним вимова і емоційним забарвленням.
Читання та спів колискових розвивають пам'ять, збагачують словниковий запас, розважають і водночас заспокоюють дитини.
Колискові пісні мають позитивної емоційним забарвленням, тому так подобаються дітям.
Бесіда по малюнку
Дане вправу чудово розвиває зв'язковий контекстну мова та призначене для дітей у віці від 3 до 6 років.
Основною проблемою дітей дошкільного віку є використання виключно ситуативної мовлення, яка доречна тільки для дітей до 3 років. Починаючи з цього віку, дитина повинна намагатися будувати сумнівні мова, яка не пов'язана тільки з предметом або ситуацією, і знайомитися з основами граматики.
Для виконання вправи потрібна сюжетна картинка. Проводити дане заняття бажано під час складання мозаїки або читання книжки. Необхідно. зацікавити дитини та втягнути його в діалог, використовуючи фрази типу "Як ти думаєш?", "А як би ти зробив?" і т. д. Також слід використовувати як можна більше питань ( "де?", "хто?", "навіщо?", "звідки?", "чому?" та ін.) У тому випадку, якщо дитина не може або не може побудувати відповідь або відповідає односкладові пропозиціями, варто показати йому, як можна відповісти. При цьому треба намагатися робити це так, щоб у малюка не виникало відчуття нудного заняття або уроку. Не варто забувати про заохочення дитини, коли він самостійно будує складні пропозиції.
Треба сказати, що дитина може навчитися правильної мови тільки в тому випадку, якщо буде освоювати нові мовні засоби, які надходять в основному з промови оточуючих.
Загадки
Дана вправа підходить для дітей у віці від 3 до 7 років і направлено на різнобічне розвиток їх усного мовлення та збагачення словникового запасу. Також гра формує предметно-образне мислення, здатність до узагальнення та аналізу, уміння робити висновки та виділяти основні ознаки предметів. Часто в загадки присутні багатозначні слова, з допомогою яких дитина пізнає переносні та вторинні значення деяких знайомих слів.
Гра розвиває у дитини інтерес до мислення і доказів своєї точки зору. Для цього треба сказати дитині, що без докази і міркувань можна прийти до неправильних висновків.
Для того, щоб міркування дитини були розгорнутими і глибокими, слід звернути його увагу на зазначені в загадки ознаки. Наприклад, загадка "Красна дівчина сидить у в'язниці, коса - на вулиці". Якщо дитина не може здогадатися, слід звернути його увагу на рід (у цій загадка - жіночий, значить, відгадкою не може бути предмет чоловічого роду), а також на колір, його відтінок і т. д.. В залежності від загадки.
"Що б це значило?"
Дане заняття підходить для дітей від 5 до 7 років і спрямована на вдосконалення і розвиток фантазії, логічного мислення та навичок усного мовлення.
Гра показує, наскільки в усному мовленні важливі емоційна забарвлення і інтонації, з допомогою яких можна її висловити. Треба пояснити дитині, що найчастіше сенс фрази можна зрозуміти тільки по тону і настрою говорючого.
Суть вправи полягає в тому, щоб дитина пояснив, що може означати те чи інше вираження. Для цього підходять різноманітні фразеологізми, а також прислів'я та приказки, так як вони містять в собі, крім основної ідеї, яскраве емоційне забарвлення (смуток, засудження, заохочення, злість і т. д
"Великий - маленький"
Завдання підходить для дітей у віці від 2,5 до 5 років. Воно направлено в основному на збільшення словникового запасу дитини, знайомство з синонімами.
Для заняття необхідна книжка з картинками. У продажу є спеціальні книги з текстами і завданнями, які допомагають дитині краще розібратися в нових визначеннях слів.
У процесі гри слід розглядати картинки і задавати дитині питання.