Тема уроку: Повторення теми «Складносурядне речення». Підготовка до контрольної роботи (тестування).
Мета уроку: узагальнити вивчений матеріал про складносурядне речення; виявити прогалини у знаннях і зробити відповідну корекцію знань, умінь та навичок учнів: поглибити інтерес до вивчення мовного матеріалу; формувати культуру мовлення учнів; розвивати творчі здібності й логічне мислення школярів; використовувати можливості дидактичного матеріалу для виховання любові до природи, бережливого ставлення до неї
Обладнання: підручник, таблиці, картки із завданнями.
Тип уроку: урок повторення
Хід уроку
Вступне слово вчителя Ми закінчуємо вивчати тему «Складносурядне речення». До сьогоднішнього уроку готувалися декілька уроків і маємо можливість повторити вивчений матеріал. У кінці уроку ми бачитимемо, хто ж краще засвоїв тему «Складносурядне речення». І. Повідомлення теми і мети уроку (Учні записують тему уроку у зошит) ІІ. Актуалізація опорних знань
«Чарівна скринька» Відповісти на питання (учні по бажанню беруть питання із скриньки) - Яке речення називається складносурядним? Навести приклад. - За якими ознаками можна розпізнати складносурядне речення? - Назвати сполучники сурядності. - На які групи за сполучниками вони поділяються? - Які смислові зв’язки вони виражають? - Яка інтонація цих речень? - Чим розділяються прості речення, що входять до складносурядного? - Які розділові знаки вживаються у складносурядному реченні? - У яких випадках розділові знаки не ставляться?
ІІІ. Виконання вправ
Теорію повторили. Переходимо до виконання вправ.
1) Самостійна робота Переписати речення, розставивши пропущені розділові знаки. Піднялися крила сонних вітряків і черешню білу вітер розбудив. За тополями сонце встає і зозуля кує. Прийшов поет і задзвенів рядок. Знову хмуриться осінь і туманиться даль. Прив’яла папороть ще зеленіє та вже горять, як свічі, дерева і памороззю криється трава уранці-рано. Проскочили стрункі, тонконогі сарни і знов усе тихо.
2)Синтаксичний розбір речень. Назвати частини мови у поданих реченнях 1. (Речення учні записують у зошит) Верби пливуть у лугах над Десною, і сльозинки пливуть за водою. (Речення складне, складносурядне, розповідне, склад. із 2 частин, зв’язаних єднальним смисловим зв’язком за допомогою сполучника і; І ч. – речення двоскладне, поширене, повне; ІІ ч. – речення двоскладне, поширене, повне) Схема 2. (Трейтяк Яна працює біля дошки) Сонце вже давно зайшло, а небо над висотою ще світилося, переливалось барвами. (Речення складне, складносурядне, розповідне, склад. із 2 частин, зв’язаних протиставним смисловим зв’язком за допомогою сполучника а; І ч. – речення двоскладне, поширене, повне; ІІ ч. – речення двоскладне, поширене, повне, ускладнене однорідними присудками) Схем а 3. (Бондаренко Сергій працює біля дошки) То шумів зелений лист, то в вінку мінився золотом ряст весняний, то золотим дощем лились пісні. (Речення складне, складносурядне, розповідне, склад. із 3 частин, зв’язаних розділовим сполучником то-то; І ч. – речення двоскладне, поширене, повне; ІІ ч. – речення двоскладне, поширене, повне) Схема
3) Робота з сигнальними картками. Читаю речення. Складносурядне речення – піднімаєте синю картку, не складносурядне – червону. Минають дні, минає літо, настала осінь, шелестить пожовкле листя. А тут, де падолист витає, між листом жовтий сяє мак. Орали натомлене поле, й стурбовані бусли ходили. Люблю похмурі дні, коли крізь сизі хмари ледь пробивається проміння золоте. Я іду у парку золотому, і прощально листя шелестить.
4) Диктант «Конструктор» Скласти з двох простих речень складносурядне. Пояснити вживання розділових знаків (Сухобок В., Харченко Л., Кравченко М., Самійленко Ю.) Небо заволокли низькі сірі хмари. Пішов дощ. Увечері ще було досить тепло. Уночі взявся заморозок.
І варіант Зайшло сонце. Відразу потягло холодом. Пташки не співають на деревах. Коники не сюрчать у траві. ІІ варіант Сіявся дрібний дощик. Падав мокрий сніг. Погода зовсім зіпсувалася. Горобці, здається, не звертали на це уваги.
5) Робота з підручником Вправа 38 (усно) Визначити, якій схемі відповідають речення 1 р. - 2сх. 2 р. - - 3 р. - - 4 р. – 1сх.
6) Творча робота Доповнити речення, утворивши складносурядні (Сухобок В., Харченко Л., Кравченко М., Самійленко Ю.) Грім помалу стихає, і … І варіант Летить кібець над самою землею, та … Неподалеку чулось дзюрчання води, а … ІІ варіант Вже розцвітають каштани навкруги, але … За селом росте густа пшениця, і …
7. Скласти речення за схемами
ІІІ. Підсумок уроку - Чим ми займалися сьогодні на уроці? Оцінюю роботу учнів на уроці. Підводжу підсумок. Повідомлення теми наступного уроку. - Чому в поданому реченні перед першим і кома не ставиться, а перед другим і ставиться? (речення записано на дошці) Земля тремтить у млості і ронить пелюстки, і невідомі гості злітаються в садки.
ІУ. Домашнє завдання Дати відповіді на питання тестів (Роздаю тестові питання різних рівнів складності)