Зв’язне мовлення. Твiр-роздум на тему дискусiйного характеру у публіцистичному стилі (усно).
Тема. Зв’язне мовлення. Твiр-роздум на тему дискусiйного
характеру у публіцистичному стилі
(усно).
Мета: повторити
типи мовлення, дати поняття про
дискусiю, пояснити особливостi композиції твору-роздуму дискусiйного характеру; вчити учнiв створювати власне висловлювання, добирати мовнi засоби вiдповiдно до типу i стилю мовлення; розвивати культуру усного
мовлення; виховувати мовленнєву культуру учнів.
— Пригадайте типи
мовлення, зокрема роздум. (розповідь, опис, роздум)
- Якi види
роздумiв ви зваєте, якi особливостi їх побудови? (доведення, пояснення, міркування,
- Над якими роздумами вам доводилося працювати ранiше? (на основі
власного досвіду, про вчинки людей)
II. ПОВІДОМЛЕННЯ
ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
ІІІ.МОТИВАЦІЯ
НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
1.Слово вчителя
Кожен з вас має власне ставлення до явищ життя.
Оцiнка рiзних людей тiєї чи iншоїпроблеми може бути неоднаковою У зв’язку з цим можуть виникати суперечки, дискусiї, дебати. З’ясуйте лексичне значення цих слiв, при потребi скористайтеся
тлумачним словником. Яка рiзница мiж данимипоняттями? Де найчатiше можемо спостерiгати дискусiїі
диспути?
Повсякденне життя вiд кожної людини потребує вмiння чiтко висловлювати й
обстоювати власну думку, обгрунтовувати свою позицiю пiд час суперечки.
Суперечка це незгода, розбiжнiсть у поглядах на якесь питання, коли кожна зi
сторiн обстоює власну правоту.
Подеколи вони вважаються синонімами. Проте в наукових дослідженнях, у
публіцистиці ці слова використовуються для позначення різних видів суперечки.
Коли питання, яке
слiд вирiшити, має рiзнi тлумачення, навколо нього виникають рiзнi думки,
виникає дискусiя.
Дискусія – це публiчна суперечка, метою якої є з’ясування та зiставлення
рiзних точок зору, пошук, виявлення iстини, правильного вирiшення питання.
Дискусія є ефективним способом переконання, адже її учасники самі доходять того
чи іншого висновку.
Інший характер має полеміка. Це не просто суперечка, це протистояння,
протиборство сторін та принципів. Полеміка – це публiчна суперечка з наукової
або суспiльно важливої теми.
Диспут – це суперечка, що, як правило, виникає у процесi обговорення
доповiдей, повiдомлень, виступiв на зборах.
Дебати – це боротьба принципово протилежних думок з того чи iншого питання,
яка виникла під час обговорення доповіді, повідомлення на зборах, засіданнях,
конференціях.
Аналiз вчинкiв людей — тема дискусiйна. Тому перш нiж перейти до неї, варто
пригадати правила ведення дискусiї.
Правила ведення дискусії
1. Чiтко сформулюйте питання (проблему), з якого вестиметься дискусiя. Не
вiдходьте вiд обговорення цього питання.
2. Не сперечайтеся через дурницi.
З. Наводьте переконливi аргументи.
4. Уважно слухайте докази спiврозмовника.
5. Шукайте в словах опонента те, з чим можна погодитись.
6. Не ображайте спiврозмовника нi словом, нi тоном, нi жестом.
— Пригадаємо структуру твору-роздуму. (роздатковий матеріал)
1. Вступ.
П. Теза.
Докази: 1) iз власного досвiду;
2) вiд старшого поколiння;
3) із народної творчостi;
4) із лiтератури, кіно, теле- i радiопередач.
Таким чином, складний план твору-роздуму дискусiйного характеру матиме
приблизно такий вигляд:
План твору-роздуму
(роздатковий матеріал)
I. ЗАЧИН (пiдведення до обговорення питання: що спонукало замислитись, якi
iснуютъ погляди на це питання).
П. ОСНОВНА ЧАСТИНА (ТЕЗА, яку обстоюватиме або спростовуватиме автор
твору).
1. … … … …
Таким чином, складвяй план твору-роздуму дискусiйвого характеру матиме
приблизно такий вигляд:
I. ЗАЧИН (пiдведення до обговорення питания: що спонукало замислитись, якi
iскуютъ погляди на це питания).
П. ОСНОВНА ЧАСТИНА (ТЕЗА, яку обстоюватиме або спростовуватиме автор
твору).
1. … … … …
2. … … … …
3. … … … …і т.д.
Ш. ВИСНОВКИ.
Основним у такому творi є агрументованiсть авторської позицiї.
Переказуючи чужi погляди на обговорюване питання, краще вживати вирази як
можна почути...; як вважають...; дехто стверджує... тощо. Щоб уникнути
безапеляцiйностi, у творi варто вдаватися до вставних конструкцій на мою думку,
як менi здається, очевидно, певно, можливо тощо.
2.Прослухайте текст.
Ми їхали трамваєм. Був кiнець сiчня, новорiчнi свята лишилися позаду, але
про них нагадували звалища ялинок, що виднiлися де-не-де за вiкнами. Зовсім недавно
вони сяяли рiзнобарвними вогниками, дивували iграшками. Деякі ялинки повиносили
з квартир iз залишками серпантину, гiрлянд. На ялинкахвикинутих на звалища, прикраси виглядали
безглуздо i жалюгiдно.
— Чи треба було нищити стiльки дерев заради короткочасного задоволення? —
зауважив хтось iз пасажирiв.
— Традиції є традицiї, — вiдгукнулася лiтня жiнка, — та й дітлахам радість.
— Згоден, але питання в іншому, — приєднався до розмови бородань,- навіщо так зневажливо ставитися до дерева, яке
несло радiсть у Новий рік i дітям, і дорослим Викинули ялинки на звалища немов
якийсь мотлох.
— А ось у деяких європейських країнах влаштовують свято, коли прибирають
ялинки, —утрутився у дискусiю юнак. — Їх урочисто вантажатьi вивозять за мiсто. Люди пiдкреслюють свою
повагу до дерева, навіть зрубаного, дякують за свята. А без любовi до природи
не може бути любові до батьківщини.. Про це ще школярем я читав у росiйського
письменника Костянтина Паустовськоо.
У вагонi запала тиша. Пасажири обмірковували щойно почуте. За вікнами
промайнуло чергове звалище ялинок...
Бесіда.
- Чи можна вважати його дискусійним?
- Як велася дискусія?
- Чи допустимі такі правила ведення дискусії?
- Чи була причина для дискусії?
Мовнi звороти при веденнi дискусії (роздатковий матеріал)
Я хочу з’ясувати... Як ви гадаєте... дозвольте поцiкавитись... Я хотiв би
вам нагадати... На пiдтвердження моєї думки iснує ряд доказiв.
Я намагаюся вас переконати... Я погоджуюсь iз вашою позицiєю в цьому
питаннi. Звернемося до прикладiв. Не будемо загострювати на цьому уваги. Дозвольте
не погодитись iз вашою думкою. Зробiмо висновки.
3. Робота з підручником
Вправа 379. Прочитати текст. Виділити тезу, аргумент, висновок. Поміркуйте,
що може зробити людину щасливою?
Вправа 383.Розгляньте схему роздуму та пам’ятку.
4.Робота в групах
Спробуйте подискутувати, дотримуючись структури роздуму, з таких питань.
Чи потрібні в школі уроки етикету.
Чи потрібен нашому сучасникові каліграфічний почерк?
ІУ. Самостійна
робота
1.Підготувати усний твір-роздум дискусійного характеру у публіцистичному
стилі на одну з тем.
Чи для всіх школярів уроки фізкультури є необхідними?
Навіщо вивчати орфографію в добу комп’ютеризації?
2.Заслуховування 1-2 творів, підготовлених учнями.
У. Підсумок
уроку.
- Чого ви навчилися сьогодні на уроці?
- Який життєвий урок ви винесли із сьогоднішнього заняття?
Виставляю оцінки, аргументуючи їх.
УІ.
Домашнє завдання
Скласти план твору на дискусійну тему (за власним вибором)