Дата та час проведенная: 19 січня 2009 1440 – 1705 24 січня 2009 1030 - 1255
Мета заняття: ознайомити гуртківців з технологією виконання основних видів різьблень. Зокрема геометричною різьбою.
Завдання заняття: 1). Навчання - ознайомити учнів з технологією виконання геометричного різьблення; показати учнем початок виконання різноманітних видів різьблень. 2). Виховання - виховувати дисциплінованість, акуратність, дбайливе відношення до встаткування. 3). Розвитку - розвивати творчий підхід до виконання роботи.
Тип заняття: комбіноване. Матеріально-технічне забезпечення: устаткування майстерні, інструмент для роботи з деревиною, таблиці по темі, технологічні карти. Хід заняття 1. Організаційний момент: 1). Повідомлення теми й мети уроку. 2). Перевірка готовності учнів до уроку. 3). Перевірка відсутніх.
2. Пояснення нової теми. Для різьблення вибирають деревину чисту, без пороків, що виникають іноді від особливостей будови, іноді від механічних й інших ушкоджень, заподіяних дереву. До пороків будови ставляться сучки, особливо сховані усередині деревини, цвилюватість волокон (за винятком капу й карельської берези), косослій. Для різьблення не годиться деревина із тріщинами, попсована або проїдена хробаками або жучками, уражена гниттям або із прорістю, тобто з омертвілими тканинами й ушкодженнями стовбура, частково або повністю зарослими.
Для ознайомлення із природною текстурою деревину рекомендується зрізати в трьох напрямках уздовж волокон, поперек і під кутом. При повздовжньому радіальному зрізі будуть видні вертикальні лінії волокон, при поздовжньому тангенціальному - лінії, що сходяться конусоподібно (текстура), при поперечному (торцевому) - річні кільця. І, нарешті, розріз під кутом знову дасть текстурний малюнок у вигляді паралельних ліній. Досвідчені різьбярі й токарі добре знають природну текстуру різних порід дерев і враховують її вже в процесі первинної підготовки деревини під ту або іншу річ. При виборі перевага віддається деревині радіального розпилювання, прямошаруватої. Вона краще обробляється різьбярами інструментом і менше жолобиться згодом Розпиляні радіально заготівлі обробляються послідовно фуганком і рейсмусом, а у виробничих умовах - на фуговальном у і рейсмусовому верстатах. Деревина, призначена для різьблення, не повинна мати вологість більше 10%. Більше волога деревина ріжеться легше, але після висихання може розтріснутися. Не рекомендується різати на поверхні, попередньо відшліфованої, тому що частки шліфувального, абразивного, матеріалу набиваються в пори заготівлі або вироби й інструмент швидше тупиться Різьблення краще робити до монтування виробу. Перед тим як приступитися до різьблення, варто продумати й попередньо намалювати на папері майбутню композицію. Ретельно підготовлений малюнок у розмір заготівлі або деталі виробу, що прикрашає різьбленням, переноситься потім на поверхню заготівлі або виробу. Якщо візерунок геометричний, заснований на рівномірному розподілі поверхні прямими або кривими лініями, то його можна розмічати безпосередньо на заготівлі або виробі, переносячи за допомогою циркуля-розмітника й лінійки розміри й відстані з ескізу на дерево. Якщо це складна, вільна композиція, то неї знімають на кальку й уже з кальки переносять на виріб через копіювальний папір. Геометричне різьблення. Найпоширеніше й просте різьблення - геометрична. З її звичайно й починають навчання техніці різьблення по дереву. Малюнок різьблення складається із простих геометричних фігур - смуг, квадратів, трикутників різного виду, багатокутників, кіл і відрізків кола - сегментів. Але для того, щоб із цих простих форм виходили гарні комбінації, окремі елементи, що наприклад повторюються по всій площині квадрати або трикутники, повинні бути зовсім однаковими по розмірах, точності й глибині площин, по глибині прорізу, повинні точно повторювати один одного. Тільки тоді з окремих вирізаних фігурок вийде повторюваний і рівномірно, що поширюється в усі сторони малюнок, називаний орнаментом. Такий орнамент із квадратів, розділених на трикутники, можна бачити на стародавніх прядках з геометричним різьбленням. Для виконання геометричного різьблення на однорідній деревині на однотипних виробах досить мати один різак шириною 0,2 див й 5-10 стамесок, переважно дрібних. Початкові прийоми геометричного різьблення. Прийоми різьблення паралельних ліній уздовж волокон. Перш ніж приступитися до різьблення прямих паралельних ліній, на дощечку або брусок наносять розмітку. З кожної сторони циркулем-розмітником розмічають поля. Прямокутну площину, що усередині утвориться полів, ділять за допомогою лінійки й косинця по ширині на потрібне число відрізків і проводять лінії. Дощечку з нанесеними на неї по довжині паралельними лініями закріплюють торцем до опори й для стійкості притримують лівою рукою Ніж-різак ставлять вертикально стосовно площини дошки в початок першої лінії й урізаються його носком на глибину 1,5- 2 мм. Ніж-різак при цьому варто тримати так, як це показано на малюнка, повішеним на дошку. Різак ведуть від протилежного краю в напрямку до себе. Положення різака «до себе» й«від себе» показані на малюнку. Різьблення виконується сидячи. Сидіти треба вільно, не нахиляючи тулуби й голови, злегка стосуючись грудьми стола. Різак ведуть на себе з нахилом вправо під кутом приблизно 30-40. Дощечку з нанесеними на неї по довжині паралельними лініями закріплюють торцем до опори й для стійкості притримують лівою рукою. Ніж-різак ставлять вертикально стосовно площини дошки в початок першої лінії й урізаються його носком на глибину 1,5- 2 мм. Ніж-різак при цьому варто тримати так, як це показано на малюнка, повішеним на дошку. Різак ведуть від протилежного краю в напрямку до себе. Положення різака «до себе» й«від себе» показані на малюнку. Різьблення виконується сидячи. Сидіти треба вільно, не нахиляючи тулуби й голови, злегка стосуючись грудьми стола. Різак ведуть на себе з нахилом вправо під кутом приблизно 30-40. П’ятку різака варто наблизити до дощечки, тоді буде менше сколовши, різак не буде «виляти» і лінія вийде рівніше. Однак треба стежити за тим, щоб п’ятка різака не «заривалася» у деревину. Перший прохід різаком по наміченої лінії називається підрізуванням. Наприкінці лінії рух руки небагато затримують і п’ятку різака піднімають, щоб не заїхати на поля й точно закінчити лінію в їхнього краю. Після цього дощечку повертають ліворуч й проводять різаком по тій же лінії під кутом з іншої сторони. Це називається підрізуванням. У результаті послідовно проведені надрізання й підрізування, після відділення соломки - стружки, виходить рівна борозенка, або канавка, правильного трьохугольного перетину. Прийоми різьблення паралельних ліній поперек волокон. Розмітка дощечки під різьблення паралельних ліній поперек волокон виробляється точно так само, як і під різьблення паралельних ліній уздовж волокон. Розмічені лінії розташовують паралельно торцевої частини дощечки. Дощечку повертають довгою стороною до себе, закріплюють і притримують лівою рукою. Спочатку роблять надрізання різаком з нахилом 45° від протилежного краю до себе, потім дощечку повертають і роблять підрізування. Вести різак поперек шаруючи волокон сутужніше, ніж уздовж, тому п’ятку різака рекомендується підняти. Прийом різьблення «шашок». Сполучивши на одній поверхні паралельні лінії уздовж волокон з лініями, прорізаними поперек, одержують найпростіший малюнок, так називані шашки. Після розмітки, під час якої потрібно особливо точно дотримувати однакових відстаней між паралельними лініями, як поздовжніми, так і поперечними, спочатку виробляється надрізання уздовж волокон; при цьому різак варто вести трохи правіше прямої, наміченої олівцем. Потім з поверненої дощечки - підрізування уздовж шару. Після цього в такому ж порядку різаком на себе виробляються послідовно надрізання й підрізування поперек волокон. У результаті утворюється візерунок із правильних квадратів - шашок, що вже може служити прикрасою якого-небудь дерев'яного предмета, наприклад кришки дерев'яної коробочки. Прийоми різьблення «сітки». Варіантом прямих паралельних ліній можуть бути лінії, що йдуть по діагоналі, під кутом до країв дощечки Кути можуть складатися з відрізка діагоналі й відрізка прямій, паралельної полям дощечки, а можуть бути рівнобедреними й становити більше гострокутну або більше пологу зубчасту лінію. Дві такі зустрічні лінії становлять візерунок з повторюваних квадратів або ромбів, називаний сіткою. Перше надрізання ліній сітки виробляється праворуч ліворуч, після чого дощечка повертається й робиться друге надрізання - ліворуч праворуч. Потім у тім же порядку виробляється підрізування. Правильність ліній цього різьблення особливо залежить від правильного положення різака. Трьохгранновиямчата різьблення - найпоширеніший і найбільш популярний вид російського народного геометричного різьблення. В основі трьохгранновиямчатій різьблення - стереометричні форми, насамперед пірамідки тригранні, чотиригранні, квадратні, ромбічні. Візерунок різьблення складається головним чином з таких пірамідок, але не об'ємних, виступаючих над поверхнею, а врізаних у площину, заглиблених, розташованих вістрям униз, а підставою - трикутним, квадратним, ромбічним до поверхні дошки або предмета, що прикрашає. Від тригранної виїмки й сама назва цього виду різьблення – трьохгранновиямчаті. 3. Практична робота. 1. На обрану заготовку нанести малюнок різьблення. 2. Виконати основні елементи пройденої на уроці геометричного різьблення. 4. Підведення підсумків заняття. Прибирання кабінеті.